Savarin

pokladna Savarin

SW, který pracuje na počítačové technice, jak na standardním PC s případnou programovatelnou klávesnicí, tak i na specializovaných POS, které tuto klávesnici mají integrovánu. Program může být ovládán i přes dotykový display.

SW je certifikován i pro prodej ve Slovenské republice (povinné registrační pokladny, provoz PC/POS s fiskálním modulem) a počítá s možností zavedení povinných pokladních systémů i v ČR.

Možnosti nasazení SW pokladna:

  • V restauraci - podporuje účtování na stoly, vedení otevřených účtů.
  • V hotelové restauraci - spolupracuje se SW systémem recepce a umožňuje zjistit, zda host bydlí na pokoji, má založený účet a zda má právo si nechávat připisovat útratu na účet (" tzv. právo účtu" )
  • V samoobslužném provozu - pokladna je aplikovatelná na provozy samoobslužných jídelen, stravovacích linek, bufetů, maloobchodního prodeje. Na rozdíl od restaurační nemusí obsluha otevírat účty. Po ukončení objednávky systém okamžitě vystaví účtenku a může zůstávat na stejném stole. Možnost otevření účtu na jiném stole zůstává zachována, takže lze účet hosta, u kterého se vyskytl nějaký problém, nechat rozpracovaný a mezitím na jiném stole inkasovat další hosty. Po vyřešení problému pak dokončit rozpracovaný účet.

Technické předpoklady:

PC / POS (počítač nebo pokladní terminál postavený na bázi PC) s následujícími minimálními požadavky:

  • procesor Pentium 1GHz popř. rychlejší
  • paměť min 256 MB RAM
  • HDD s volnou kapacitou minimálně 500 MB - monitor s rozlišením 800 x 600 a vyšším - operační systém Windows verze 98 a vyšší

U POS doporučujeme konzultovat typ POSu, s ohledem na různé způsoby podpory programovatelné klávesnice a dalších periferních zařízení, jako čtecí zařízení čárového kódu, pokladní zásuvka, zákaznický display, ...

Tiskárna na pásku (minimálně 40 znaků na řádek) se sadou českých znaků.

Doporučujeme:

U PC dotykový display (TouchScreen) nebo programovatelnou restaurační klávesnici pro usnadnění práce číšníka a zefektivnění jeho práce - řádové urychlení zadávání objednávek, provádění inkasa.

Záložní zdroj napětí - tzv. UPS - dovoluje cca 10 minut po výpadku proudu pracovat na PC/POS, dotisknout otevřené účty, sestavy, ...

Kuchyňskou tiskárnu - umístěnou přímo v kuchyni u výdejního pultu. Číšníci nemusí s objednávkami do kuchyně - zvýšení produktivity práce.

SLIP resp. GUEST CHECK tiskárnu pro tisk účtů na předtištěné formuláře (i s kopií) - zvýší grafickou úroveň tištěných účtů - účet reprezentuje Váš podnik.

Příklady konfigurace:

A. PC s 15" dotykovým LCD monitorem (TouchScreen), pro tisk účtenek je připojena SLIP tiskárna (vkládané samostatné účtenky s předtištěným logem) na paralelní port LPT1, v kuchyni je přes sériový port COM1 umístěna pásková tiskárna, kde systém tiskne objednávky - bony pro kuchaře a statistiky.

B. PC s 15" LCD monitorem a programovatelnou klávesnicí, pro tisk účtenek je připojena termální pásková tiskárna (tichá, rychlá s možností tisku loga na začátku účtenky) na paralelní port LPT1, v kuchyni je přes sériový port COM1 umístěna pásková tiskárna, kde systém tiskne objednávky - bony pro kuchaře a statistiky.

C. PC s 9" monitorem, pro tisk účtenek, objednávek i statistik je připojena na paralelní port LPT1 pásková tiskárna.

Možnosti napojení periferií:

  • peněžní zásuvka *)
  • zákaznický display *)
  • čtecí zařízení čárového kódu *)
  • čtecí zařízení magnetických karet *)
  • čtecí zařízení čipových karet *)
  • váha *)

*) Typ techniky a technické požadavky je nutno konzultovat s dodavatelem SW.

Bezpečnost systému:

Každý uživatel systému má přiřazeno heslo, na které jsou vázána práva přístupu do jednotlivých částí SW a k vybraným funkcím.Správce systému tak může každému uživateli přiřadit potřebná práva pro výkon jeho funkcí. Těchto nastavitelných práv je kolem 40. Mezi ně patří například právo:

  • objednávky - zda může objednávat
  • vystavovat účtenky, inkasovat hosta
  • v případě inkasa - povolit jen určité typy plateb, např. jen hotovostní platby a platby kreditní kartou, fakturu a úvěry povolit jen provoznímu či majiteli
  • zjišťovat nevyřízené účty
  • zakládat rezervace
  • vystavovat účty s individuální slevou
  • tisk sestav denní statistiky
  • tisknout sestavy z archívu z předcházejících dnů
  • storno účtenky
  • storno objednávky
  • provádět denní uzávěrky
  • u každého uživatele je možno zadat rozmezí kódů (PLU), které má právoobjednávat a následně inkasovat

Při případném výpadku systému - například není-li použit systém zálohování proudu (UPS) a je přerušena dodávkaproudu, může dojít k situaci, že poslední prováděná operace není dokončena. V systému jsou zabudovány mechanismy, které zabrání poškození dat a návrat k poslednímu korektnímu stavu a tím pak umožní nedokončené operace znovu legálně dokončit.

Je-li použita UPS a vypadne proud, systém umožní rychle vytisknout všechny otevřené účty a obsluha může pokračovat v práci i po vybití baterie (cca 10 minut dle typu a stavu nabití) na základě vytištěných podkladů.

Přihlášení do SW je možno přes klávesnici nebo pomocí jiných technických prostředků**), jako magnetických, čipových karet, ... . Použití čtecích zařízení k přihlašování obsluhy zvyšuje bezpečnost systému a jejich použití doporučujeme i přes zvýšenou cenu pořízení zařízení.

**) Typ techniky a technické požadavky je nutno konzultovat s dodavatelem SW.

Výběr z možností programu:

Prodej:

  • na stůl, případně i na židli (stolů 999, ke každému stolu 99 židlí, celkem tedy téměř 100 000 otevřených účtů
  • při práci s otevřeným účtem se vždy zobrazí objednané položky na příslušný stůl a židli, tedu i ty z předchozích objednávek
  • zobrazuje aktuální stav účtu
  • při markování lze připsat poznámku (dodatečnou informaci pro kuchaře - variantu úpravy objednávané stravy), která se pak tiskne na objednávce
  • při markování lze na základě času poskytovat automatické slevy - Happy Hour
  • při ukončení objednávky je možno rovnou vystavit účet. Režim inkasa u barového pultu nebo v samoobslužném, pultovém provozu, kde se obvykle nevedou otevřené účty, platba příchozího hosta bez obsluhy u stolu, ...
  • možnost provádět storno objednávek (na základě oprávnění daného správcem SW - viz bezpečnost systému)
  • možnost rozúčtovat účet na více účtů - rozdělit společný účet celého stolu na dílčí, dle přání klientů
  • akce přesunu celého nebo části účtu na jiný stůl (host si přesedne k jinému stolu)
  • možnost sloučení účtů (host platí najednou více účtů společně)
  • lze tisknout předběžný účet - pro větší akce, kde si klienti přejí sledovat stav účtu
  • při placení účtu lze volit mezi různými typy plateb, jako hotovost, faktura, voucher, kreditní karta, zákaznické karty, hotelový účet (u hotelové verze restaurační pokladny)
  • účet lze vystavit i se slevou
  • možnost provádět storno účtenek (na základě oprávnění daného správcem SW - viz bezpečnost systému)
  • možnost provádět dotisk účtenek (na základě oprávnění daného správcem SW - viz bezpečnost systému)
  • uživatel má možnost si nastavit vlastní podobu "loga" podniku, včetně adresy, telefonu, faxu a dalších např. reklamních textů

Uzávěrky a archív dat:

  • uzávěrka se sestává z tisku uzávěrkové sestavy a uzavření (vynulování) pokladny. V rámci dne je možno udělat i několik uzávěrek - dle provozních potřeb.
  • do archívu dat se automaticky ukládají data po provedení uzávěrky
  • velikost archívu omezena pouze kapacitou pevného disku, kde se ukládají data

Tiskove sestavy:

Sestavy, které je možno vypisovat dělíme na denní a za období:

  • denní sestavy obsahují data aktuálního dne do provedení uzávěrky
  • sestavy za období obsahují data již uzavřených dnů

Denní i sestavy za období lze tisknout jednu po druhé (výběr ze spektra cca 100 sestav), nebo souhrnně na základě uživatelem definovaných kolekcí (skupin sestav) pro zobrazení/tisk.

Dále uvádíme výběr ze sestav, které lze zobrazit / tisknout ze systému SW pokladny:

  • tržba podle plateb, rastrů, objednacích míst, obsluhy, stolů, času
  • DPH celkem, podle plateb, rastrů, objednacích míst
  • prodaný sortiment podle rastrů, objednacích míst, číšníků, času, ... . S možností omezení na vybraný sortiment a čas prodeje. Seznam sortimentu lze tisknout v nákupních i prodejních cenách
  • seznam nezaplaceného sortimentu
  • žurnálovou pásku
  • stornované účtenky - kontrolní funkce, brání zneužívání storen
  • stornované objednávky - kontrolní funkce, brání zneužívání storen
  • účtenky se záporným inkasem - kontroluje případné odmarkovávání
  • objendávky se záporným inkasem - kontroluje případné odmarkovávání
  • seznam objednávek
  • vystavené účtenky
  • seznam účtenek - včetně platby
  • vystavené předběžné účtenky, dotisknuté účtenky - upozorní na případné pokusy o zneužití tisků, dotisků
  • poskytnuté individuální slevy a jejich vyčíslení
  • přesuny objednávek mezi stoly
  • výčetka stravenek a poukazů
  • atd. ...

Další:

SW je koncipován jak pro použití na jednotlivých PC/POS, tak i do počítačových sítí.

Data je možno přenášet i pomocí disket, flash disků nebo zaslat e-mailem - případ "odloučených" provozoven mimo budovu centrály.

Systém zákaznických karet - stálí zákazníci mohou složit na účet určitou částku, obdrží čipovou kartu, kterou se identifikují při placení účtu. Útrata hosta je pak odečítána z jeho účtu. Případně může být na kartě definována procentuální sleva a účet je pak po odečtení slevy uhrazen třeba v hotovosti.

Sazby DPH jsou uloženy ve formě číselníku. Je možno jednoduše změnit a přejít na nové sazby fakticky ihned bez zásahů do SW.

Umí vytisknout "seznam" kódů (PLU), který lze použít jako nápovědu na nástěnce u PC / POS.

Lze získat informace o otevřených účtech (položkově i celkové částky).

Způsob a místo tisku objednávek, sestav a účtenek je nastaven v konfiguraci tiskových výstupů (uživatel má možnost měnit). Některé informace, které není třeba tisknout, například objednávky na bar, který má "na sebe" obsluhující číšník jsou směrovány do textových souborů a šetří se tak papír a tiskové hlavy tiskáren.

Tisky je možno směrovat na libovolnou lokální i síťovou tiskárnu (paralelní i sériovou).

Tiskové sestavy jsou včetně diakritiky, pokud tiskárna nemá sadu českých znaků, je možno tisk diakritických znamének "odfiltrovat".

Veškeré základní operace, které provedla obsluha systému se ukládají do protokolu o práci s programem a je možno vysledovat činnosti obsluhy dle jednotlivých hesel a práv přístupu.

 

 

© Cominn, s.r.o. 1990 - 2018 | www.cominn.cz | www.savarin.cz