pokladna Savarin
SW, který pracuje na počítačové technice, jak na standardním PC s případnou programovatelnou klávesnicí, tak i na specializovaných POS, které tuto klávesnici mají integrovánu. Program může být ovládán i přes dotykový display.
SW je certifikován i pro prodej ve Slovenské republice (povinné registrační pokladny, provoz PC/POS s fiskálním modulem) a počítá s možností zavedení povinných pokladních systémů i v ČR.
Možnosti nasazení SW pokladna:
- V restauraci - podporuje účtování na stoly, vedení otevřených účtů.
 
- V hotelové restauraci - spolupracuje se SW systémem recepce a umožňuje zjistit, zda host bydlí na pokoji, má založený účet a zda má právo si nechávat připisovat útratu na účet (" tzv. právo účtu" )
 
- V samoobslužném provozu - pokladna je aplikovatelná na provozy samoobslužných jídelen, stravovacích linek, bufetů, maloobchodního prodeje. Na rozdíl od restaurační nemusí obsluha otevírat účty. Po ukončení objednávky systém okamžitě vystaví účtenku a může zůstávat na stejném stole. Možnost otevření účtu na jiném stole zůstává zachována, takže lze účet hosta, u kterého se vyskytl nějaký problém, nechat rozpracovaný a mezitím na jiném stole inkasovat další hosty. Po vyřešení problému pak dokončit rozpracovaný účet.
 
Technické předpoklady:
PC / POS (počítač nebo pokladní terminál postavený na bázi PC) s následujícími minimálními požadavky:
- procesor Pentium 1.6GHz popř. rychlejší
 - paměť min 4GB RAM
 - HDD s volnou kapacitou minimálně 30 GB - monitor s rozlišením 1024*768, lépe 1366*768 a 800 x 600 a vyšším - operační systém Windows 10/11, s výhradami WIN7
 
U POS doporučujeme konzultovat typ POSu, s ohledem na různé způsoby podpory programovatelné klávesnice a dalších periferních zařízení, jako čtecí zařízení čárového kódu, pokladní zásuvka, zákaznický display, ...
Tiskárna na pásku (minimálně 40 znaků na řádek) se sadou českých znaků.
Doporučujeme:
U PC dotykový display (TouchScreen) nebo programovatelnou restaurační klávesnici pro usnadnění práce číšníka a zefektivnění jeho práce - řádové urychlení zadávání objednávek, provádění inkasa.
Záložní zdroj napětí - tzv. UPS - dovoluje cca 10 minut po výpadku proudu pracovat na PC/POS, dotisknout otevřené účty, sestavy, ...
Termo tiskárnu pro tisk účtů.
Kuchyňskou tiskárnu - umístěnou přímo v kuchyni u výdejního pultu. Číšníci nemusí s objednávkami do kuchyně - zvýšení produktivity práce.
Příklady konfigurace:
A. PC+ 15/15,6" dotykovým LCD monitorem (TouchScreen), pro tisk účtenek je připojena termální pásková tiskárna, v kuchyni je umístěna pásková tiskárna, kde systém tiskne objednávky - bony pro kuchaře a statistiky.
B. Kompaktní POS 15,6" dotykovým monitopre, pro tisk účtenek je připojena termální pásková tiskárna (tichá, rychlá s možností tisku loga na začátku účtenky) na paralelní port LPT1, v kuchyni je přes LAN / nebo sériový port COM1 umístěna pásková tiskárna, kde systém tiskne objednávky - bony pro kuchaře a statistiky.
Možnosti napojení periferií:
- peněžní zásuvka *)
 - zákaznický display *)
 - čtecí zařízení čárového kódu *)
 - čtecí zařízení magnetických karet *)
 - čtecí zařízení čipových karet *)
 - váha *)
 
*) Typ techniky a technické požadavky je nutno konzultovat s dodavatelem SW.
Bezpečnost systému:
Každý uživatel systému má přiřazeno heslo, na které jsou vázána práva přístupu do jednotlivých částí SW a k vybraným funkcím.Správce systému tak může každému uživateli přiřadit potřebná práva pro výkon jeho funkcí. Těchto nastavitelných práv je kolem 40. Mezi ně patří například právo:
- objednávky - zda může objednávat
 - vystavovat účtenky, inkasovat hosta
 - v případě inkasa - povolit jen určité typy plateb, např. jen hotovostní platby a platby kreditní kartou, fakturu a úvěry povolit jen provoznímu či majiteli
 - zjišťovat nevyřízené účty
 - zakládat rezervace
 - vystavovat účty s individuální slevou
 - tisk sestav denní statistiky
 - tisknout sestavy z archívu z předcházejících dnů
 - storno účtenky
 - storno objednávky
 - provádět denní uzávěrky
 - u každého uživatele je možno zadat rozmezí kódů (PLU), které má právoobjednávat a následně inkasovat
 
Při případném výpadku systému - například není-li použit systém zálohování proudu (UPS) a je přerušena dodávkaproudu, může dojít k situaci, že poslední prováděná operace není dokončena. V systému jsou zabudovány mechanismy, které zabrání poškození dat a návrat k poslednímu korektnímu stavu a tím pak umožní nedokončené operace znovu legálně dokončit.
Je-li použita UPS a vypadne proud, systém umožní rychle vytisknout všechny otevřené účty a obsluha může pokračovat v práci i po vybití baterie (cca 10 minut dle typu a stavu nabití) na základě vytištěných podkladů.
Přihlášení do SW je možno přes klávesnici nebo pomocí jiných technických prostředků**), jako magnetických, čipových karet, ... . Použití čtecích zařízení k přihlašování obsluhy zvyšuje bezpečnost systému a jejich použití doporučujeme i přes zvýšenou cenu pořízení zařízení.
**) Typ techniky a technické požadavky je nutno konzultovat s dodavatelem SW.
Výběr z možností programu:
Prodej:
- na stůl, případně i na židli (stolů 999, ke každému stolu 99 židlí, celkem tedy téměř 100 000 otevřených účtů
 - při práci s otevřeným účtem se vždy zobrazí objednané položky na příslušný stůl a židli, tedu i ty z předchozích objednávek
 - zobrazuje aktuální stav účtu
 - při markování lze připsat poznámku (dodatečnou informaci pro kuchaře - variantu úpravy objednávané stravy), která se pak tiskne na objednávce
 - při markování lze na základě času poskytovat automatické slevy - Happy Hour
 - při ukončení objednávky je možno rovnou vystavit účet. Režim inkasa u barového pultu nebo v samoobslužném, pultovém provozu, kde se obvykle nevedou otevřené účty, platba příchozího hosta bez obsluhy u stolu, ...
 - možnost provádět storno objednávek (na základě oprávnění daného správcem SW - viz bezpečnost systému)
 - možnost rozúčtovat účet na více účtů - rozdělit společný účet celého stolu na dílčí, dle přání klientů
 - akce přesunu celého nebo části účtu na jiný stůl (host si přesedne k jinému stolu)
 - možnost sloučení účtů (host platí najednou více účtů společně)
 - lze tisknout předběžný účet - pro větší akce, kde si klienti přejí sledovat stav účtu
 - při placení účtu lze volit mezi různými typy plateb, jako hotovost, faktura, voucher, kreditní karta, zákaznické karty, hotelový účet (u hotelové verze restaurační pokladny)
 - účet lze vystavit i se slevou
 - možnost provádět storno účtenek (na základě oprávnění daného správcem SW - viz bezpečnost systému)
 - možnost provádět dotisk účtenek (na základě oprávnění daného správcem SW - viz bezpečnost systému)
 - uživatel má možnost si nastavit vlastní podobu "loga" podniku, včetně adresy, telefonu, faxu a dalších např. reklamních textů
 
Uzávěrky a archív dat:
- uzávěrka se sestává z tisku uzávěrkové sestavy a uzavření (vynulování) pokladny. V rámci dne je možno udělat i několik uzávěrek - dle provozních potřeb.
 - do archívu dat se automaticky ukládají data po provedení uzávěrky
 - velikost archívu omezena pouze kapacitou pevného disku, kde se ukládají data
 
Tiskove sestavy:
Sestavy, které je možno vypisovat dělíme na denní a za období:
- denní sestavy obsahují data aktuálního dne do provedení uzávěrky
 - sestavy za období obsahují data již uzavřených dnů
 
Denní i sestavy za období lze tisknout jednu po druhé (výběr ze spektra cca 100 sestav), nebo souhrnně na základě uživatelem definovaných kolekcí (skupin sestav) pro zobrazení/tisk.
Dále uvádíme výběr ze sestav, které lze zobrazit / tisknout ze systému SW pokladny:
- tržba podle plateb, rastrů, objednacích míst, obsluhy, stolů, času
 - DPH celkem, podle plateb, rastrů, objednacích míst
 - prodaný sortiment podle rastrů, objednacích míst, číšníků, času, ... . S možností omezení na vybraný sortiment a čas prodeje. Seznam sortimentu lze tisknout v nákupních i prodejních cenách
 - seznam nezaplaceného sortimentu
 - žurnálovou pásku
 - stornované účtenky - kontrolní funkce, brání zneužívání storen
 - stornované objednávky - kontrolní funkce, brání zneužívání storen
 - účtenky se záporným inkasem - kontroluje případné odmarkovávání
 - objendávky se záporným inkasem - kontroluje případné odmarkovávání
 - seznam objednávek
 - vystavené účtenky
 - seznam účtenek - včetně platby
 - vystavené předběžné účtenky, dotisknuté účtenky - upozorní na případné pokusy o zneužití tisků, dotisků
 - poskytnuté individuální slevy a jejich vyčíslení
 - přesuny objednávek mezi stoly
 - výčetka stravenek a poukazů
 - atd. ...
 
Další:
SW je koncipován jak pro použití na jednotlivých PC/POS, tak i do počítačových sítí.
Data je možno přenášet i pomocí disket, flash disků nebo zaslat e-mailem - případ "odloučených" provozoven mimo budovu centrály.
Systém zákaznických karet - stálí zákazníci mohou složit na účet určitou částku, obdrží čipovou kartu, kterou se identifikují při placení účtu. Útrata hosta je pak odečítána z jeho účtu. Případně může být na kartě definována procentuální sleva a účet je pak po odečtení slevy uhrazen třeba v hotovosti.
Sazby DPH jsou uloženy ve formě číselníku. Je možno jednoduše změnit a přejít na nové sazby fakticky ihned bez zásahů do SW.
Umí vytisknout "seznam" kódů (PLU), který lze použít jako nápovědu na nástěnce u PC / POS.
Lze získat informace o otevřených účtech (položkově i celkové částky).
Způsob a místo tisku objednávek, sestav a účtenek je nastaven v konfiguraci tiskových výstupů (uživatel má možnost měnit). Některé informace, které není třeba tisknout, například objednávky na bar, který má "na sebe" obsluhující číšník jsou směrovány do textových souborů a šetří se tak papír a tiskové hlavy tiskáren.
Tisky je možno směrovat na libovolnou lokální i síťovou tiskárnu (paralelní i sériovou).
Tiskové sestavy jsou včetně diakritiky, pokud tiskárna nemá sadu českých znaků, je možno tisk diakritických znamének "odfiltrovat".
Veškeré základní operace, které provedla obsluha systému se ukládají do protokolu o práci s programem a je možno vysledovat činnosti obsluhy dle jednotlivých hesel a práv přístupu.







